۱۳۹۲ فروردین ۲۴, شنبه

محسن کدیور و بیزاری از فردی که مشروب می نوشد

محسن کدیور در پاسخ به پرسش فردی درباره مشروبات الکلی  گفته است :
"پاسخ: مشروبات الکلی اگر چه نوشیدنشان از محرمات است اما نجس نیستند.
بر نجاست خمر روایاتی وارد شده، اما در قبال آن روایات معتبری که تعدادشان هم از روایات نجاست بیشتر است دال بر عدم نجاست خمر در دست است. در فقه اهل سنت خمر نجس محسوب می شود. بسیاری فقیهان شیعه نیز بر همین باورند. علی ابن بابویه، شیخ صدوق و ابن ابی عقیل عمانی از متقدمین و محقق اردبیلی و جمعی دیگر از فقیهان شیعه قائل به طهارت خمر هستند. به نظر من طهارت خمر مطابق با اصالة الطهارة و روایات معتبر متعدد است.
از افرادی که خمر می نوشند، بویژه در زمان ارتکاب معصیتِ نوشیدن خمر باید اجتناب کرد، و به گونه ای رفتار کرد که بدانند همنشینشان از چنین فعل حرامی بیزار است.
موفق باشید
محسن کدیور"
یعنی از نظر آقای کدیور باید طوری رفتار کرد که فردی که مشروب می خورد بداند دیگران از او بیزار هستند. یعنی آقای کدیور طرفدار حقوق بشر نمی فهمد که به سوال کننده بفرماید اصلا به تو چه مربوط است که کسی مشروب می خورد یا نه. این حوزه شخصی افراد است و بهتر است پای تان را از این حوزه بیرون بکشید. 
این فتوای آقای کدیور چه تفاوتی با دیگر فتواهایی دارد که مبنای دخالت افراد در زندگی شخصی افراد دیگر می شود؟ 
فکر کنید که آقای کدیور در امریکا در مهمانی یی دعوت شده باشد و آنجا افرادی مشروب بخورند بنابراین آقای کدیور طوری رفتار خواهد کرد که به آن افراد بفهماند من از شما بیزار هستم . پس آقای کدیور احتمالا اداهایی مانند اه اه اه یا کارهایی شبیه آن خواهد کرد. و اساسا آقای کدیور به ما نمی گوید این ابراز بیزاری را از کجای اسلام در آورده است و بهتر است نشان دهد که اسلام صریحا خواسته است که به این افراد ابراز بیزاری شود. 

۲ نظر: