۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

شکوری راد و کنترل بهتر اصلاح طلبان

گفتگوی امروز شکوری راد با ایسنا حاوی نکته های جالبی است و نشان دهنده آمادگی جناح اصلاح طلب برای عقب نشینی هایی است که من در مقاله "بازگشت اصلاح طلبان انتخابات محور" به آنها اشاره کرده ام. آنها حاضرند قدم های مهمی به عقب بردارند به اشتباهات خود اعتراف کنند و از " کنترل بهتر اصلاح طلبان " سخن بگویند. می توان گفت این عبارت کوتاه " کنترل بهتر اصلاح طلبان " همان عبارتی است که بسیار به مذاق جناج مقابل و آقای خامنه ای خوش می آید و اگر کمی این عبارت را پیش ببرند که بخش های دیگری از اصلاح طلبان از گذشته پشیمان شوند می تواند کمک کند به نزدیکی اینها به حاکمیت که از نظر من این روند آغاز شده و پیش خواهد رفت و شکست جنبش سبز هر روز پیش از پیش آشکار می شود.
مسئله دیگر اعتراف شکوری راد از شناخت اندک شان از سختی موانع رودر روی شان است و اینکه نمی دانسته اند این دیواری که روبرو دارند چقدر سخت است. این بخوبی نشان می دهد که تمام کسانی که این انتقاد را به آقای خاتمی داشتند که شناخت درستی از استبداد مذهبی پیش رو ندارد کاملا بر حق بوده اند و اصلاح طلبان تازه اندک اندک پی می برند که موضوعی که رودر روی شان است چیزی است از جنس بسیار سخت.
بخش هایی از سخنان آقای شکوری راد :


جبهه مشارکت اشتباه داشته ولی نه در حدی که منجر به انحلال شود


این فعال سیاسی در برابر این پرسش که "آیا شما معتقدید که اصلاح‌طلبان در مسیر خود دچار اشتباه نشده‌اند؟"، پاسخ داد: هیچ فعالیت سیاسی بدون اشتباه نیست. جبهه مشارکت در طول 15 سال تاکنون قطعا اشتباهات سیاسی داشته است ولی به عقیده ما اشتباهاتی نبوده که منجر به انحلال شود.

شکوری‌راد ادامه داد: من قبول می‌کنم هم خودم و هم مشارکت در فعالیت‌ها اشتباه سیاسی داشته‌ایم اما اینها اشتباه بوده، نه جرم و از قضا اشتباهات ما هم از نوعی نبوده که جریان حاکم امروز بخواهد مدعی آن باشد. ما اگر هم خطایی کردیم باید به هوادارانمان پاسخگو باشیم. نهایت اشتباه ما در برابر حاکمیت اشتباه محاسباتی ما بوده و این بوده که سرعت حرکت خود را متناسب با ظرفیت حاکمیت تنظیم نکردیم و اشتباه ما این بوده که به سختی موانعی که پیش رویمان بود توجه کافی نداشتیم و مطالباتمان به دیوار سخت برخورد کرد اما با همه اینها ما چیزی جز قانون نخواسته‌ایم و تعامل ما با حاکمیت چیزی جز احترام نبوده است.
ممکن است بخش‌هایی از حاکمیت احترامی بیش از آن چه ما نسبت به آنان داشته‌ایم انتظار داشته است، که خوب این را شاید با سماحت بتوان پذیرفت، مثلا برخی مطالبات را به تعویق می‌انداختیم و اصلاح‌طلبان را بهتر از آنچه کنترل کردیم،کنترل می‌کردیم

البته من شخصا هر کار کردم نتونستم از خندیدنم با خواندن پاراگراف زیر خودداری کنم :
وی تصریح کرد: آقای خاتمی گفتند اگر این حداقل‌ها تحقق پیدا کند، ما نیز در انتخابات شرکت می‌کنیم اما نشد و ما هم شرکت نکردیم. امروز ناگزیریم بگوییم که به صحنه می‌آییم؛ آن هم برای تحقق این مطالبات. اگر آن زمان بیان شد، به این علت بود که فکر می‌کردیم در تعامل با حاکمیت بتوانیم به تفاهم برسیم و آنها پیش از انتخابات این شرایط را فراهم کنند اما متوجه شدیم آنها نمی‌خواهند این شرایط را مهیا کنند؛ بنابراین امروز اینها تبدیل به مطالبات ما شده است.

لینک کامل مصاحبه : 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر