۱۳۹۲ بهمن ۵, شنبه

زیرگذر عابران چهار راه ولیعصر و بی فرهنگی شهرداری

چندی است شهرداری تهران زیر گذری در چهار راه ولیعصر ساخته و دور خیابان را نرده کشیده که مردم را وادار کند از زیر گذر استفاه کنند. بعد هم رسانه های داخل و هم خارج از جمله برنامه آنتن از بی فرهنگی مردم گزارش کرده اند که نمی خواهند از زیر گذر استفاده کنند. 
جالب اینکه هیچ کس هم چیزی ننوشته درباره اینکه در هیچ جای دنیا با انسان ها این رفتار را نمی کنند برای اینکه راحتی ماشین ها را تامین کنند. شهری که برای ماشین ها ساخته شده و هر روز هم برای ماشین ها هزینه می کنند و این مردم اند که باز در معرض انتقاداند. 
کسی ننوشته که این سیاست غلط اندر غلط شهرداری که هر روز یک بازیی سر مردم در می آورد برای اینکه انسان را حذف کند تا خیابان جولانگاه ماشین هایی شود که اکنون قاتل انسان ها شده اند. چیزی مثل پل عابر پیاده که واقعا نوبره سیاستگذاران ایرانی است. 
اما بالاخره مطلبی پیدا شد.
این مطلب اولین مطلبی بود که در نقد این سیاست دیدم که نوشته :

البته دلیل ساختن این زیرگذر کاملا منطقی به نظر می‌رسد. هجوم بی‌امان پیاده‌ها برای گذشتن از عرض خیابان رفت و آمد خودروها را دچار مشکل کرده بود. از منظر چشم یک «ماشین دوست» این سیاست‌ورزی شهرداری مستوجب تشویق و حتی مدال هم هست اما این شیوه برنامه‌ریزی برای شهرها سال‌ها است که منسوخ شده.
اغلب سیاست‌گذاران شهرهای پیشرفته دنیا امروزه محور برنامه‌هایشان انسان‌هایند نه ماشین‌ها. شهرداری تهران هم در شعار همین رویه را دنبال می‌کند. شهری که مردم در آن باید بیایستند، مکث کنند و کمی به اطراف‌اشان نگاه کنند، اگر حتی شد و اعصاب له‌شده‌اشان اجازه داد کمی با هم معاشرت کنند و کمی از لاک این زندگی عجول که معلوم نیست کجا می‌رود بیرون بیایند.


اینم لینک مطلب:
https://www.tribunezamaneh.com/archives/41522?tztc=1

۲ نظر: