۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

پیامد حضور هاشمی رفسنجانی: حذف آسان مشایی

حضور هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات نتیجه مهمی در پی داشت و آن آسان شدن رد صلاحیت مشایی بود. حال چه این برنامه به شکل طراحی شده با بیت رهبری و با همکاری هاشمی انجام شده باشد و چه نه، نتیچه یکسان است. عملا تضاد احمدی نژاد - مشایی با حضور هاشمی در حاشیه رفت آنچنان که در خبرهای این چند روز عملا هیچ امکانی برای عرض اندام احمدی نژاد - مشایی باقی نماند. گرچه هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد اما تا همین جا هم به خوبی نقش خود را برای نظام ایفا کرده است و به رفع شر بزرگی کمک کرده است. حال که شورای نگهبان صلاحیت هاشمی را رد کرده پس چه جای شکایت احمدی نژاد به رهبری و اساسا چه درخواستی می تواند بکند از رهبری برای تایید صلاحیت مشایی در وضعیتی که این کار برای هاشمی انجام نمی شود.
بنابراین از نظر من تضاد فعالی که ممکن بود بین بیت و احمدی نژاد دربگیرد به خوبی مدیریت شد.
از سوی دیگر اطلاعیه امروز هاشمی رفسنجانی که خواستار نزدیک شدن میانه روان اصلاح طلب و اصول گرا شده نشان می دهد که ایشان نقشی ادامه دار برای خود طراحی کرده است که به قول دوستی بر آن است که در قامت رهبری نیروهای اصلاح طلب و اصول گرای معتدل داخلی ( مثل علی مطهری و .. ) ظاهر شود و شر نیروهای موثر مخالف حکومت را تا جای ممکن کم کند.
به نظر می رسد به نقش هاشمی رفسنجانی و تاثیر انتخاب های سیاسی او بر روابط بین نیروها و جریانات سیاسی و امکان تغییر بنیادی در ایران باید با دقت نظر بیشتری نگریست.
همین مدت کوتاه هم نام موسوی و رهنورد و کروبی و هم امکان رفتن به سوی تغییرات بنیادی در حاشیه قرار گرفته است. اکنون گروههایی در حال ساختن رهبری جدید به نام هاشمی هستند.

۱ نظر: