۱۳۹۱ مرداد ۸, یکشنبه

از تهران تا قاهره

فیلم مستند از تهران تا قاهره ساخته تلویزیون "من و تو" مستند بسیار تاثیر گذار و حاوی مصاحبه های خوبی از شاه ایران است که بسیاری از جمله من تا به حال ندیده بودیم.
چند چیز در این فیلم برای من جالب بود و به شدت تاثیر انگیز:
اول: شخصیت شاه که یک چهره "بی اعتنا به همه چیز" را می شد در صورتش دید. این بی اعتنایی به نظرم از یک زندگی اشرافی که نوعی غنای درونی برای او به همراه آورده بود، و هوش بالایی که در خلال مصاحبه ها می شد به آن پی برد، حکایت می کرد.
دوم : تنهایی و فشاری که در یک سال و اندی از خارج شدن از تهران  تا مرگ در قاهره این خانواده کشید.
سوم: شخصیت فوق العاده سادات که یک چهره بزرگ و جوانمردانه از خود نشان داد. برعکس چهره ای که در ایران از سادات ساخته اند به خوبی در این فیلم می شود از بعد دیگر شخصیت او کمی مطلع شد.
سوم : این فیلم جز حسرت و خشم تولید نمی کند. حسرت از اینکه با آن انقلاب سرزمین ما  سالها به عقب رفت وسرنوشت همه ما به نوعی نابود شد و خشم از مردمی که وحشیگری خود را از همان روزهای قبل از انقلاب در شیوه برخورد با زمامداران شاه و مجسمه ها و غیره نشان دادند. مردمی که دروغ و و حشیگری را سالها قبل از انقلاب در کلاس حوزه ها و مساجد می آموختند تا به روز واقعه هر چه کینه انباشته اند را بروز دهند. این فیلم به خوبی نشان می دهد چنین مردمی با چنین شیوه ای از رفتار چیری را انتظار نمی کشند جز وحشیگری حکومتی اسلامی که  تمام ابعاد این وحشیگری ها را در بخش هایی از فقه خود مستند کرده و در مساجد بر سر منبرها بعنوان فرهنگ به خورد این مردم داده و می دهد.

۲ نظر: