۱۳۹۱ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

حدااقل دستمزد کارگران و یک بسته سیگار بهمن کوچک

سال 91 سال اعتراضات کارگری بود. با همه اعتراضات این روزها دستمزد پایه سال 92 برای کارگران اعلام شد. 25 درصد افزایش دستمزد برای آسیب پذیرترین قشر جامعه ایران، چیزی حدوده 487 هزار تومان ماهانه. بگذریم از کسانی که بیکارند و اصلا کاری ندارند، این گروه فراموش شده های جامعه ما هستند.
فقط فکر کنید که یک بسته سیگار بهمن کوچک این روزها 2300 تومان فروخته می شود. سیگار بهمن سیگاری است که پایین ترین قشر جامعه می کشند. یعنی تنها چیزی که اندکی تمدد اعصاب برای این قشر می آورد هم کالای لوکس شده. یعنی بیشتر از یک یورو به قیمت یک سال پیش.
با توجه به تورم وحشتناک سال 91 و پیش بینی تورم شدیدتری برای سال 92 می توان گفت که این افزایش در ماههای اول سال 92 آب می شود و حتی بخش مهمی از حقوق کارگران نیز برای تورم سال 92 خواهد رفت.
کارگران درخواست کرده بودند که تورم سال 92 نیز روی حقوق هایشان حساب شود. یعنی حداقل می بایست 50 درصد افزایش حقوق می گرفتند. این پایین ترین دستمزی و کمترین کاری بود که باید می شد اما نشد.
با توجه به وضع تحریم ها و وضع تولید در کشور و روند ورشکستگی کارگاهها و کارخانه ها می توان ادامه اعتراضات کارگری را برای سال 92 پیش بینی کرد.
در چند روز اخیر برخی از فعالان کارگری دستگیر شده اند . برخی از کسانی که با سایت اتحادیه آزاد کارگران کار می کردند. این اتحادیه و سایتی که راه انداخته اند یکی از مهمترین کارهای کارگران در یک سال اخیر بود.طومارهای گسترده با امضای کارگران از سراسر ایران این فعالیت را جدی تر کرد.
مهم این است که ببینیم در ارتباط با انتخابات پیش رو کارگران چه روشی را پی خواهند گرفت و آیا از فرصت انتخابات برای اعتراض های خود استفاده می کنند یا این امکان بواسطه شدید شده وضع امنیتی از آنها نیز گرفته خواهد شد.

۲ نظر: