۱۳۹۱ آبان ۵, جمعه

لائیسیته فرانسوی

مسئله جدایی دین از دولت گویا همه جا مسئله است فقط سطح مسئله متفاوته. امروز توی روزنامه لیون پلوس خبری منتشر شد با این عنوان "برخی مسلمانان روی چمن یک استادیوم فوتبال نماز می خوانند." 
از سه هفته پیش روزهای یک شنبه تعدادی از مسلمانان که تعدادشان بین 5 تا 15 نفر اعلام شده به این استادیوم می روند و آنجا نماز می خوانند. 
نویسنده می نویسد که این استادیوم از سه هفته پیش به یک مکان فرقه ای تبدیل شده و برخی شاهدان گفته اند که از دیدن این صحنه شوکه شده اند. 
این در حالی است که مسجدی در یک کیلومتری این استادیوم وجود دارد. مسئول انجمن مسلمانان این منطقه از لیون گفته که آنها باید برای نماز به مسجد بروند و تنش ایجاد نکنند . 
نویسنده سپس قوانین فرانسه را بررسی کرده که بر اساس اصول لائیسیته حاکم بر قوانین فرانسه نیایش در مکان های عمومی صریحا ممنوع شده است. بر اساس این قانون تجمع مذهبی در مکان عمومی نیازمند اجازه است. 
شهردار این منطقه با پلیس تماس گرفته و پلیس درحال رصد کردن موضوع در روزهای یک شنبه است. 

مسئله جدایی دین و دولت و جدایی عرصه خصوصی و عمومی  به هم پیوند خورده اند. دین مربوط به عرصه خصوصی است و یک باشگاه ورزشی عرصه خصوصی نیست بنابراین نمی توانید مناسک مذهبی اجرا کنید. 
حرفه ای شدن فعالیت ها به عرصه دین هم سرایت کرده . اگر ورزش در استادیوم انجام می شود نماز هم در مسجد و سیاست هم در دولت. بنابراین وقتی مسلمانانی این قوانین صریح را رعایت نمی کنند به شدت با سوء ظن به آنها نگریسته می شود و واکنش ها به ایجاد این اخلال در نظم اجتماعی لائیک شدت می گیرد. 
شاید اگر یک فرد بطور اتفاقی این کار را می کرد هیچ واکنشی بر نمی انگیخت ولی وقتی به طور منظور یک گروه چند نفره در روز خاصی این حرکت را انجام می دهند به شدت سوء ظن ایجاد می کند. 

۱ نظر: