۱۳۹۲ خرداد ۱۸, شنبه

چکیده نظریه آزادی اسلامی توسط مهندس غرضی

سخنان غرضی درباره آزادی و تفاوت آن با آزادی غربی در نظر اول شامل جک های بامزه ای بود که برای ساعت ها خندیدن کفایت می کند اما از نظر دیگه بی معنایی شگفت آور سخنان او درباره آزادی بازگو کننده همان بی معنایی مزاح آمیزی است که حاکمان جمهوری اسلامی و متفکران حکومت اسلامی  در هنگام سخن گفتن از آزادی در آن غوطه ورند. سخنان بسیاری از متفکران اسلامی اخیر درباره آزادی شاید کمی شسته رفته تر از حرف های غرضی باشد اما به نظر من غرضی به خوبی بی معنایی این تفکر را از پرده بیرون انداخت تا جایی که هرکس حرف هایی او را بخواند یا بشوند می تواند بگوید اصولا "چیزی" نشنیده است که بخواهد درباره آن حتی به مرحله قضاوت یا انتقاد برسد. نگاه کنید:
مجری: با توجه به ضرورت تامین آزادی های فردی و اجتماعی به نظر شما حدود و مرزهای این آزادی چیست و چه تفاوتی از نظر جنابعالی میان آزادی در جامعه اسلامی و آزادی در جامعه غربی و سکولار وجود دارد؟
غرضی: "در جامعه اسلامی آزادی خیلی وسیع تر از جوامع دیگر تعریف می شود. در جوامع دیگر وقتی آزادی تعریف می شود انبعاث پیدا می کند از نیازهای غریزه . در جامعه اسلامی آزادی وقتی تعریف می شود ، تعریف می شود از نیازهای روحی روانی انسان  برای اینکه بتواند زندگی بهتری را تامین می کند. بحث سر اینکه آیا آزادی بیان محدود به کلمات هست یا محدود به توسعه اجتماعی یک بحث جدیدی است که در دنیا به شدت مطرح است  می گوییم کدام آزادی وسیع تر است می گوییم آن آزادیی که جامعه بیشتری را در بر بگیرد. اگر قرار باشد که آزاد یک قسمتی کوچکی از جامعه را در نظر بگیرد این آزادی محدود است اما وقتی می گوییم که قسمت وسیع تر و قاعده جامعه را در نظربگیرد این آزادی تا حد زیادی نامحدود می شود. می گوییم حد آزادی چیه ؟ حد آزادی آن است که بتواند از یک انبعاث کوچک اجتماعی به انبعاث وسیع تر اجتماعی جلو برود. محدوده آزادی را فطرت انسان تعریف می کند. اگر آزادی باعث ضرر به خویش و غیر بشود خود به خود منتفی می شود. آزادیی که در اسلام  هست آزادی اجتماعی وسیعی است که می تواند تمام ابناء را در ذیل خودش بگیرد. شما وقتی که در کشورهای غربی معنای آزادی را می بینید مثلا آزادی صحبت، آزادی روزنامه ، آزادی چی  و اینها حدشون به اندازه تعداد آدمی است که جذب می کند اون اتفاقا به شدت مورد تعرض امروز جوامع است و آزادی اسلامی هیچ مورد تعرض نیست."

اگر شما هم فهمیدید که ایشان چی گفت اونوقت می توانید نظریه پردازان آزادی اسلامی، نظریه پردازان فطرت و آزادی و غیرو رو هم بفهمید. البته حتما هم می فهمید که الان در دنیا الان بحث بر سر آزادی محدود به کلمات یا توسعه اجتماعی هم چیست.

۲ نظر: