۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

نظرسنجی گالوپ و جامعه علمی جامعه شناسان

به تازگی موسسه گالوپ نظرسنجی انجام داده و بصورت تلفنی از مردم ایران پرسیده که چه اندازه با برنامه اتمی جمهوری اسلام موافقند و همچنین تا چه اندازه آمریکا یا دولت را در بدتر شدن وضعیت اقتصادی مقصر می دانند.
براساس این نظرسنجی  63درصد ایرانیان بر تداوم فعالیتهای هسته ای ایران تاکید کرده اند و فقط 17 درصد با تداوم آن مخالف بوده اند. در صورتی که در سال پیش فقط 57 درصد مردم خواهان تداوم فعالیت هسته ای بودند . یعنی امسال بر تعداد ایرانیان حامی برنامه هستی افزوده شده است. 
همچین بر اساس این نظرسنجی 56 درصد مردم از آثار تحریم های غرب ابراز نگرانی کرده اند و 47 درصد آنها مقصر اصلی را آمریکا دانسته اند و تنها 10 درصد عامل تحریم ها را دولت معرفی کرده اند. 

این نظرسنجی در آذر و دی امسال با 1000 ایرانی به صورت تلفنی صورت گرفته است. 
دو مسئله در ارتباط با این نظرسنجی قابل طرح است : 
1. این نظرسنجی از نظر علمی مخدوش است اما کاملا هم نمی توان آن را رد کرد فقط موضود پیدا کردن درصد خطای آن است . به همین خاطر که نمی توان درصد خطای این نظرسنجی را پیدا کرد عملا هیچ اطلاعاتی درباره وضع کنونی نگرش های مردم به ما ارائه نمی کند. اما این نظرسنجی می خواهد بگوید که تحریم ها مردم را در حمایت از برنامه هسته ای ایران مصمم تر کرده است. 
اینکه مردم این مصمم تر شده باشند و به یک معنا به غرب بدبین تر شده باشند احتمالی است که می تواند مطرح باشد. مردم ایران یک نوع خوی ناسیونالیستی غرب ستیزانه را در وجدان تاریخی شان حمل می کنند که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها  باعث می شود این خوی غرب ستیزانه بیشتر بکار افتد. 
2. جامعه علمی حوزه جامعه شناسی به شکل حرفه ای تکلیف این نظرسنجی ها را برای رسانه ها تبیین نکرده است. اصولا یکی از وظایف جامعه علمی در هر رشته ای این است که استانداردهایی ارائه کند و حداقل کلیاتی درباره کار پژوهشی قابل استناد را مورد تاکید قرار دهد. در موضوع نظرسنجی گالوپ جامعه جامعه شناسان ایرانی بایستی به شکل منسجم برای جامعه جهانی روشن کنند که جامعه ایران جامعه آمریکا و آلمان و فرانسه نیست که آزادی بیان و عدم ترس از دخالت حکومت در پژوهش علمی موضوعی نهادینه شده باشد. باید مشخص شود که نظرسنجی تلفنی در موضوع سیاسی آنهم از یک کشور غربی امروز کاملا غیر علمی است بطوری که این موسسات نظرسنجی با احتیاط بیشتری یافته های خود را بعنوان یافته علمی ارائه کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر