۱۳۹۱ اسفند ۶, یکشنبه

خطای خبرنگار در پرسش از احمدی نژاد

پرسش خبرنگار مهر از احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی و پاسخ او را می دیدم . در بخشی از سوالات ، خانم معصومه حاتم خانی  به نظرسنجی تلویزیون درباره موافقت یا عدم موافقت مردم با توزیع یارانه های نقدی، ارجاع داد. او گفت که طبق این نظرسنجی 80 درصد مردم گفته اند که یارانه ها را نمی خواهند و خواستار آن هستند که قیمت ها به قبل از گرانی های یک سال اخیر باز گردد.
پاسخ احمدی نژاد به این بخش از سوال خانم حاتم خانی دقیق و درست بود. او گفت: همه می دانند که این نظرسنجی ها علمی نیستند.
تقریبا همه سایت هایی که بخش نظرسنجی در صحفه اول خود قرار می دهند این نکته را یادآوری می کنند که : " این نظرسنجی علمی نیست ". اما تنها صدا و سیما است که لزومی نمی بیند به بینندگان خود بگوید که این نظرسنجی با هر نتیجه ای قابل تعمیم به کل مردم ایران نیست و اساسا از نظر علمی نادرست است.
مسئله مهم این است که چرا خبرنگار به این نکته توجه نمی کند که در سوال خودش چنین بهانه ای به دست آدم هوشیاری مثل احمدی نژاد ندهد. این خطا را اگر از مردم عادی شاهد باشیم قابل چشم پوشی است اما از سوی خبرنگاران به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. چرا که فرصتی که برای به چالش کشیدن احمدی نژاد بدست می آید بسیار منحصربفرد است و هر روز چنین فرصتی دست نمی دهد . بهتر است با دقت بیشتری به ارجاعات پرسش هایمان فکر کنیم.
در ایران حتی به نظرسنجی هایی که از نظر روش شناسی علمی به دقت انجام می شود و آموزش پرسشگران با وسواس صورت می گیرد نمی توان به یافته های آن ها صد در صد اعتماد کرد چه برسد به نظرسنجی های تلویزیونی و سایت ها که این روزها همه جا قابل مشاهده هستند. 

۱ نظر: