۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

امان الله قرایی مقدم و بی بند و باری زنان

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس گفته است که :  تفریحات ناسالم و بی بند و باری عامل افزایش طلاق است. 
آدم حیرت می کند از این همه تحلیل جامعه شناختی . جدیدا بی بند و باری و تفریحات ناسالم ترم جامعه شناختی شده برای توضیح عوامل افزایش طلاق در ایران . آشتفگی اجتماعی در ایران نه تنها مردم عادی که متخصصان جامعه را نیز گویا فرا گرفته است. 
وی افزوده است : 
«تفریحات ناسالمی که برای دختران و پسران در تهران و کرج ایجاد شده و نیز بی بند و باری هایی که در این دو شهر بوجود آمده» باعث شده آمار طلاق در تهران و کرج افزایش پیدا کند.
وی همچنین گفته: "طی یک بررسی در کرج، از یک جامعه آماری 860 نفره، حدود 33.3درصد زنان شوهردار رابطه نامشروع داشتند و 50 دختر را که مورد بررسی قرار دادیم هر 50نفر دارای رابطه جنسی با پسران بودند.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در استان های محرومی مانند سیستان و بلوچستان و نیز ایلام، بر خلاف تهران و البرز، میزان طلاق کمتر است، اظهار داشت: "در این استان ها تجانس فرهنگی و فکری وجود دارد. زن می داند که باید مطیع مرد باشد و از نظر اقتصادی نیز به مرد وابستگی دارد و از نظر فکری نیز تسلط مرد را پذیرفته است، لذا مسلم است که آمار طلاق پایین می آید."

با این حساب بحث رابطه نامشروع و افزایش آمار آن نه به ساختارهای ازدواج در جامعه ایران بلکه به ناتوی فرهنگی و از این خزعبلات ارجاع داده می شود و از تجانس فرهنگی در استان های محروم ایران تمجید می شود. بنابراین نتیجه ای که می گیریم این است که برای تجانس فرهنگی بهتر است که سیستم تبعیت و اطاعت از سیستم مرد سالاری تقویت شود. البته جناب آقای قرایی بیان نمی کنند که چطور در این سی و چند سال که همه سیستم در خدمت تقویت سیستم تبعیت و اطاعت از سنت های تاریخی ایرانی بوده نتوانسته وضعیت را بهبود دهد. 
تاسف آور است که مردم این جملات را از زبان جامعه شناسان و محققان بشوند همانطور که از زبان رسانه های جمهوری اسلامی مداوم گفته می شود. 

۱ نظر: