۱۳۹۱ اسفند ۹, چهارشنبه

سرنوشت سعید امامی وسعید مرتضوی

اگر این خبر درست باشد که سعید مرتضوی نوار مکالمه با مجتبی خامنه ای را درباره موضوع کهریزک به دادگاه برده است و یکی از دلایل غیر علنی شدن این دادگاه به این موضوع مربوط بوده ، باید پرسید این شیوه عمل چه تاثیری بر مناسبات بیت رهبری و شخص رهبری با زیردستان بانفوذی همچون مرتضوی خواهد داشت ؟
در موضوع سعید امامی ، گفته می شد که او در بازجویی ها تاکید کرده که تنها دستورات را اجرا می کرده و لیست کسانی که باید به قتل می رسیدند به تایید فلاحیان، دری نجف آبادی و آیت الله خوشوقت و کسانی چون مصباح یزدی می رسیده است. اما این اعترافات نتیجه ای در پی نداشت جز حذف خود سعید امامی.
سعید امامی در مخمصه ای افتاد که شاید از قبل به آن فکر نکرده بود و پیش بینی های لازم را برای حفاظت خود شاید انجام نداده بود. اما قضیه برای سعید مرتضوی متفاوت است. به نظر می رسد او با هشیاری و با مرتبط شدن به باند جدیدی در قدرت  اقداماتی جهت حفاظت از خود و در برابر حذف خودش را انجام داده باشد.
ازاین نظر اگر خبر نوار مکالمه با مجتبی خامنه ای صحیح باشد تبعات وسیعی میتواند برای نیروهای دستور گیرنده ارشد در نظام داشته باشد. آنها خواهند اندیشید که اگر در معادلات قدرت و برای بدست آوردن موقعیت و ثروت باید دست به قتل و شکنجه ببرند، بدنبال آن نیزخواهند بود که اسناد و مدارک کافی برای حفاظت خود را فراهم کنند.
این موضوع  می تواند اعتماد میان نیروی عملیاتی ارشد  و دستور دهندگان را به شدت تضعیف کند.
سرنوشت سعید امامی شاید اخطاری بود برای نیروهای عملیاتی ارشد و موثر که حاشیه امنیتی خود را افزایش دهند و سران حکومت را مجبور کنند که با آنها کنار بیایند.
شاید به درستی کسانی مانند روح الله حسینیان گفته بود که مرتضوی سرباز نظام بوده و اگر او مورد هجمه قرار گیرد و یا دستگیر و محاکمه شود از این به بعد کسی باقی نخواهند مانند که در روزهای سخت ( مانند اعتراضات بعد از انتخابات) برای نظام هر کاری را انجام دهد.
سخن حسینیان کاملا صحیح است اما تلخی ماجرا شاید دراین باشد که همواره نیروهای سطح پایین بسیاری برای قتل وشکنجه وجود خواهد داشت> 

۱ نظر: