۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

از تحریم حکومت تا تحریم آجیل

امروز سایت روز آنلاین گزارشی از ایران را با عنوان " نگرانی حکومت از پیامک همبستگی مردم " منتشر کرد. در این گزارش می خوانیم که مردم در اینترنت و بعد بوسیله پیامک از همدیگر خواسته اند که خرید آجیل را برای شب عید تحریم کنند. متن تحریم آجیل هم به این شرح است : |
سایت آفتاب نیوز، متن کمپین خودجوش مردم در تحریم آجیل را منتشر کرده و به نقل از آن می نویسد: "سلام هموطن! متاسفانه یک مشت دلال مثل زالو و کفتار به جون مردم افتادن و هر روز یک چیزی بهونه میکنن تا خون بیشتری از بدن بی رمق مردم بکشن . از ارز و طلا و ماشین و مسکن گرفته تا ارزاق عمومی و ... حالا چشممون به جمال آجیل هم روشن شد!!! من واقعاً نمیفهمم چه اتفاقی افتاده که آجیل توی یک هفته باید ۲-۳ برابر بشه!!! اگه تولید کننده سودی میبرد آدم برای خودش توجیه میکرد که لااقل آدمای زحمت کش سود بردند ولی متاسفانه زالوها و کفتارها به صف شدن تا شیره جون کشاورزو با مزه خون مردم یکجا بالا بکشن. 
الان خیلی از هم وطنامون حتی دیگه توان سیر کردن شکم خودشون و خانواده شونو ندارن. توان خرید یه دست لباس رو ندارن. توان تامین هزینه تحصیل بچه اشونو ندارن ... حالا چرا بحث آجیلو وسط کشیدم، شاید هنوز برای خیلی از ماها۳۰۰-۴۰۰ تومن هزینه آجیل عید اونقدر نباشه که توان مالیمونو تحت فشار بزاره اما این پول میتونه شب عید یه خانواده رو برقرار کنه. میتونه هزینه خوراک ۱ ماه یک خانواده رو تامین کنه. قصدم این نیست که بگم بیاییم پول آجیلو به اونایی که نیازمندن و آبرودار کمک کنیم. قصدم اینه که بگم بیاییم "با هم و برای هم بودنو" تمرین کنیم. نخریدن و نخوردن آجیل کسی رو نمیکشه . اما خریدنش یک مشت مفت خور دلالو خرکیف میکنه و صد البته جری تر که دفعه بعد یک چیز دیگه و یک شکل دیگه براشون عامل مکیدن خون مردم بشه. قصدم اینه که بیاییم به جای شعار دادن و عمل نکردن، اینبار بدون شعار عمل کنیم. بیاییم پوزه دلال جماعتو بمالیم زمین تا حواسش جمع بشه که نه بابا، دیگه از اون خبرا نیست. اگر ۱۵ میلیون خانواده بطور متوسط ۱۰۰ هزار تومن توی جیب دلالای آجیل بکنن، همین یک قلم میشه ۱۵۰۰ میلیارد تومن!!! پولی که بلافاصله میره توی یک مسیر دیگه و هر بار فربه تر و فربه تر میشه و دمار مردمو درمیاره . ... ما (یه تعدادی از دوستان) تصمیم گرفتیم كه نه خودمون آجیل میخریم و نه جایی میخوریم. هر جا هم که بریم برای دید و بازدید یه کارت به سینه‌مون میزنیم و روش مینویسیم چرا اینکارو کردیم. سر سفره هفت سینمون هم یک نوشته خواهیم گداشت و موقع پذیرایی مهمون روی میز میزاریم که هزینه آجیل امسالو به نیازمندان دادیم. تا این مسئله جا بیفته. توی این روزای بی کسی، یه کمی کس و کار هم دیگه باشیم"."
بعد روز آنلاین نوشته که : " این متن دولت را به شدت نگران کرد، به طوری چند ساعت پس از استقبال عمومی از آن، محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: "صادرات پسته را شش ماه ممنوع کردیم. پسته باید به کیلویی 30 هزار تومان برگردد"."

من نمی دونم از این گزارش و تحلیل باید خندید یا گریه کرد. این کمپین آجیل می خواد مردم رو متحد کنه ؟ جالبه که وقتی کلا یاس بر یک برنامه سیاسی و حرکت اجتماعی غلبه می کنه چه چیزهایی می تونه موجب امید بشه . تحلیل این جناب کمپین همه چیز رو سر دلال ها می شکنه همون کاری که دولت مدتها است در تحلیل بازار ارز و طلا و برنج و گوشت و مرغ و همه چیز انجام می ده. 
بعد هم یک نماینده مجلس تازگی گفته که نبض بازار دارو دست دلالانه پس دارو هم نخرید چون دلال ها سود می برن . 
کلا طنز روزگاره که از تحریم حکومت رسیدیم به تحریم آجیل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر